De Tilburgse onderwijsbenadering

Een visie op de toekomst

Universiteit van Tilburg daagt de ambitieuze student uit

Universiteit Tilburg daagt de ambitieuze student uitIn De Tilburgse onderwijsbenadering geeft de universiteit haar visie op de grondslag en het karakter van het academische onderwijs zoals zij dat voorstaat. Daarnaast bevat de benadering enkele richtinggevende uitgangspunten waarmee de universiteit samen met de faculteiten en opleidingen de kwaliteit van het onderwijs wil verbeteren nu en in de toekomst. In deze brochure worden die ambities toegelicht.

Studenten en docenten over het onderwijs

Léon Hanssen is docent Theorie en Geschiedenis van de literatuur aan de Faculteit der Letteren.

Het overdragen van het heilige vuur

Ik leg als docent de lat hoog. Niet omdat ik streef naar een elite-universiteit, maar omdat in de maatschappij de lat ook hoog wordt gelegd. Alles staat in het teken van vooruitgang, kennis, kwaliteit. Als universiteit mag je die aansluiting niet missen. Als ambitieuze student ook niet. Ik vind het belangrijk dat studenten aan de UvT over een behoorlijke algemene ontwikkeling beschikken, zodat ze kennis in een politieke of maatschappelijke context kunnen plaatsen. Feiten staan nooit op zichzelf. Ze moeten leren jongleren met moeilijke kwesties. Het is aan docenten om het heilige vuur over te dragen en studenten het vertrouwen te geven dat ze hun talenten kunnen ontwikkelen.

Maria IJzermans is docent Encyclopedie en Rechtsgeschiedenis aan de Faculteit der Rechtswetenschappen

Experimenteren met onderwijsvormen

Hoe zorg je ervoor dat tweehonderd studenten in een collegezaal wat oppikken? Niet iedereen leert op dezelfde manier. Om studenten te motiveren is het belangrijk om te experimenteren met onderwijsvormen. Bij rechten maken we bijvoorbeeld gebruik van het mobiel stemmen. Het is een manier om grote hoorcolleges interactief te maken. Er wordt een stelling gelanceerd en de student kan daar direct per gsm op reageren. Ook hebben we een oefenrechtbank ingevoerd. Studenten leren in een nagebootste setting en met behulp van videotrainingen om een juridisch pleidooi te houden. Daar leren ze heel veel van. Er is meer mogelijk dan alleen een hoor- en werkcollege.

Eveline Overbeek is vierdejaars student Bedrijfscommunicatie en Digitale media ook is ze actief in de opleidingscommissie en de studentenbelangenorganisatie SAM

Bij de tijd blijven

Ik ben erg blij met de notitie. Ook omdat de focus niet alleen is gericht op de kwaliteit van de student, maar ook op die van de docent. Er verandert zoveel in onze kennissamenleving. Als docent kun je niet star zijn en stil blijven staan. Je moet bij de tijd blijven, betrokken zijn bij recente wetenschappelijke ontwikkelingen en proberen de lesstof zo levendig mogelijk over te dragen. Geen standaardpraatje. Er zijn zelfs speciale professionaliseringstrajecten voor docenten om hun kennis bij te spijkeren. Dat vind ik goed. Geef studenten wat mee, zodat ze trots kunnen zijn op hun UvT-diploma.

Lex Meijdam is hoogleraar en vice-decaan onderwijs aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Respect voor elkaar

We moeten af van de consumptieve student. Het is belangrijk dat de universiteit gemotiveerde en hardwerkende studenten aantrekt. Ook uit het buitenland. Slim zijn alleen is niet genoeg. Wetenschappelijke integriteit vind ik in dit verband ook erg belangrijk. Studenten moeten op de universiteit leren om goed te citeren en bronnen juist te vermelden. In dit internettijdperk wordt daar volgens mij niet altijd even zorgvuldig mee omgesprongen. Een gedragscode zou wat dat betreft vruchten kunnen afwerpen. Maar onder goed gedrag versta ik niet dat studenten opeens netjes ‘u’ tegen me zeggen; alleen omdat de omgangsregels dat voorschrijven. Waar het om gaat is dat docenten en studenten respect hebben voor elkaar.

Willem Witteveen is als hoogleraar verbonden aan het departement van Jurisprudentie en Rechtsgeschiedenis van de Faculteit der Rechtswetenschappen

Maatwerk leveren

We moeten maatwerk leveren. Daar zou de discussie binnen faculteiten over moeten gaan. Er is niet één soort student. Ze hebben verschillende interesses, leerstijlen, niveaus en ambities. Met kleinschalig onderwijs kun je daar op inspelen en het beste in studenten aanwakkeren. Een goed voorbeeld is studenten voorbereiden op hun scriptie door ze te laten oefenen met een leeronderzoek. Maatwerk geldt niet alleen voor de onderwijsvorm maar ook voor de inhoud. Geen enkele les hoeft hetzelfde te zijn. Zo is het een intellectuele verrijking voor de studie als een docent ook kennis put uit andere disciplines. Contractenrecht heeft bijvoorbeeld veel raakvlakken met economie en psychologie (van het onderhandelen). Zet deze kennis strategisch in en leer studenten met meer brillen op naar de samenleving te kijken.

Dit bericht was geplaatst inMijn werk, Redactie. Bookmark the permalink. Zowel reacties als trackbacks zijn gesloten.